Opera Mini aneb proč iPhone není smartphone

Inteligentní mobil je pro mě každý, který akceptuje mou volbu aplikací a nenutí mě používat jen to, co chtěl výrobce. To splňují všechny přístroje s platformami Windows Mobile, Symbian UIQ, Symbian S60 a podobně. Rozhodně to ale nesplňuje iPhone a jeho OS X. Ačkoliv mu spoustu zajímavých funkcí nelze upřít, tento rys inteligentních mobilních telefonů prostě nenaplňuje.

Apple má podstatně větší „silové praktiky“ (typu ne a basta) než třeba Microsoft nebo Google. Jeho filosofií je dlouhodobě vytvářet svět sám pro sebe a dělat z toho falešné pozlátko. Proč ne. Marketingová strategie je jeho věc, ale ať mi pak nikdo netvrdí, že iPhone je chytrý mobil. Příkladem budiž momentálně vděčné téma prohlížeče Opera Mini. Opera Software by rád připravil verzi svého velmi populárního prohlížeče pro Apple iPhone a jeho OS X.

Narazil však na podmínky Applu, který do svého AppStore, jediného oficiálního archivu programů, Operu Mini prostě nepustí a nedovolí ji tak oficiálně konkurovat mobilnímu Safari na své platformě. Konkurenční Mozilla Corporation byla prozíravější a s vývojem svého mobilního prohlížeče Fennec pro iPhone vůbec nepočítá právě kvůli velmi omezujícím podmínkám Applu pro aplikace od třetích stran.

Uvidíme, kdy (a jestli vůbec) se Apple kvůli nim dostane do hledáčku úřadů pro ochranu volné soutěže na trhu. Každopádně si dovedu představit ten křik, kdyby se podobně choval kdokoliv jiný. Proč se tolik nekřičí na Apple? Protože u toho už podobné praktiky nepřekvapují ;-) Samozřejmě se nabízí reakce, že Safari je skvělé a není třeba jiného prohlížeče. To je ale zcela irelevantní argument. Zde nejde o kvalitu či nekvalitu nativní výbavy, zde jde o přístupnost platformy konkurenci.

10 komentářů:

  1. jablickar, 31. Říjen 2008, 22:09

    Pokud by pouzili WebKit, tak by to mozna u Applu proslo. Jelikoz jsou ale podminky od zacatku nastaveny tak, ze vytvorit si vlastni javascriptovy interpreter je zakazane, tak proste aplikace byt schvalena nemuze.. To se na me nezlobte, ale je to hloupost ze strany Opera Software - podminky neco zakazuji a oni to stejne porusuji a tvori..
    S tim clankem, co linkujete, tedy naprosto nesouhlasim. Dokud nekdo nevytvori prohlizec pro iPhone zalozeny na Webkitu, tak je nesmyslne hned Apple timto zpusobem osocovat.

    ps ano, jsem zaujaty, ale nemam rad zcasti lzivou argumentaci :)

     
  2. rony, 31. Říjen 2008, 22:16

    Strucne a iba k prvemu odstavcu: Jirko to co si napisal v prvom odstavci je tvoj neiveritelny blabol. Medzi praktikami ms k wm a apple k iphone nie je vobec ziadny rozdiel. Co sa babe zachcelo to sa babe prisnilo.

     
  3. Jiří Macich ml., 31. Říjen 2008, 22:29

    Rony: Tak a teď ještě k výkřiku i nějaký argument. A odkdy Microsoft nebo Nokia zakazují, kdo si co smí a nesmí instalovat do mobilu? Odkdy Microsoft nebo Nokia mají v telefonech funkci pro dálkové zabití programu? Na svých telefonech se Symbianem nebo Windows Mobile jsem si vždy instalovat to, co jsem chtěl. Ne, co chtěl výrobce. Howgh

    Jabličkář: Ano, o nesmyslnosti jednání Opera Soft. si myslím totéž, ale to nic nemění na základu problému. Ty podmínky prostě nemají nic společného s regulérní otevřenou platformou. Apple si do systému iPhonu nepustí nic, co by mu mohlo konkurovat a vždy si to nějak odůvodní (třeba bezpečností).

     
  4. Swoop, 1. Listopad 2008, 14:33

    Nevím v čem všichni vidí problém. Pokud je tahle situace veřejně známá - a to rozhodně je - nevidím na tom nic špatného. Je každého věc, zda si pořídí přístroj vázaný pouze na jeho výrobce a neumožňující nahrávat aplikace třetích stran. Nevidím v tom nic nefér.

    Naopak jakým právem chcete nutit firmu aby upravila vlastní produkt tak, aby vyhovoval někomu jinému?

    Dokud nás Apple nenutí iPhone kupovat, je to problém každého, kdo se pro něj svobodně rozhodl. A my ostatní, kterým iPhone pro své “okleštění” nevyhovuje, zůstaneme u přístrojů “neokleštěných” a budeme se dál těšit z toho, že se rozhodneme sami co nahrát a co ne…

     
  5. Jiří Macich ml., 1. Listopad 2008, 16:04

    Swoop: Jakým právem? Žádným :-) Jak jsem psal, je věcí Applu jakou politiku zvolí, ale vtip je v tom, že pak opravdu nemůže nikdo tvrdit, že iPhone s OS X jde konkurovat zařízením se skutečně otevřenými platformami tj. Windows Mobile, Symbian S60, Symbian UIQ, Android atd …

     
  6. jablickar, 1. Listopad 2008, 19:38

    Jiří: Tento argument je z WM casti publika velice castym, ale at delam co delam, tak mu nerozumim. Smartphonem neni proto, ze nema dva prohlizece? Copak Vy nutne potrebujete 2 prohlizece v telefonu?

    Smartphone z nej preci delaji ty aplikace, ktere na nej jsou dostupne. A jelikoz je Appstore venku teprve relativne kratce, tak vidim obrovsky uspech v nabidce aplikaci. Nektere aplikace jsou horsi, nektere lepsi, stejne tak jako kdekoli jinde. Pro me je to Apple sito z casti ochrana predtim, abych si nedostal do telefonu nejaky binec.

    iPhone podle me neni pro geeky jako je napr. G1cka, ma spise blize do multimedialni kategorie, ale je nutne si rici, co to vlastne smartphone je.

    Smartphone by mel byt telefon s otevrenym OS, ktery lze rozsirit o programy pro praci, komunikaci, zabavu.. iPhone nema otevreny OS, takze teoreticky definici smartphonu nesplnuje.. na druhou stranu, co ho tolik odlisuje, co se do funkcnosti tyce? Pracuje se na tom jinak, nez na WM, ale ti lide, co si ho kupuji, zase nehledaji smartphone ovladany ve stylu WM..

    Tak jak to je? Smartphone je smartphone a iPhone je zkratka iPhone? Asi jo..

     
  7. Jiří Macich ml., 1. Listopad 2008, 22:34

    Jablíčkář: chápu, že někteří uživatelé Applu téhle argumentaci nerozumí. Kdyby s touto argumentací byli v souznění, těžko by se mohli stát uživateli Applu. Nic proti gustu, ale když už jsme se do té debaty pustili - otevřený OS pro mě znamená, že si JÁ vyberu prohlížeč. Ten jeden a správný, který chci používat. Ne výrobce. Pokud by chtěl Apple skutečně jen chránit uživatele, bohatě by stačila nepovinná certifikace softwaru. S závěrem komentáře ale souhlasím. iPhone je zkrátka iPhone, ne smartphone.

     
  8. Pavel F., 2. Listopad 2008, 0:48

    Až vychladnou hlavy, tak tady si můžete přečíst rozumně napsanou analýzu v čem je zakopaný pes Opery a Applu.
    http://daringfireball.net/2008/11/opera_app_store
    Ani ne tak prohlížeč samotný (jak je nám původně interpretováno), ale způsob implementace Opery Mini na iPhonu je v rozporu s podmínkami SDK…

     
  9. Jiří Macich ml., 2. Listopad 2008, 1:55

    A on snad někdy někdo pochyboval o tom, že problém je někde jinde než v podmínkách k SDK?

     
  10. jablickar, 2. Listopad 2008, 18:27

    Ani ne tak v rozporu s podminkami, ale jejich verze Opery Mini proste na iPhone nefungovala. Funkcni mohla byt leda pod jailbreaknutym iPhonem. Takze nejak nerozumim, co timto vubec Opera zamyslela?

     

Prostor pro dotazy a komentáře: